بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴

بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴

به گزارش سایت کارگو در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها، معروف به فهرست شانگهای، دانشگاه‌های آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و سوئیس به‌عنوان برترین‌های جهان شناخته شدند.
دانشگاه هاروارد آمریکا برای بیست و دومین سال پیاپی در صدر این فهرست قرار گرفت.

دو دانشگاه دیگر آمریکایی، یعنی استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
دانشگاه کمبریج بریتانیا به عنوان بهترین دانشگاه اروپایی، رتبه چهارم را به دست آورد، و دانشگاه آکسفورد نیز در رتبه ششم قرار گرفت.
در مجموع، ۸ دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی از ایالات متحده و ۲ دانشگاه از بریتانیا بودند.

بهترین دانشگاه‌های جهان 1

برترین دانشگاه های اروپا

علاوه بر دانشگاه‌های برجسته بریتانیا مانند آکسفورد و کمبریج که در رتبه‌های بالای این فهرست قرار گرفتند، چندین دانشگاه دیگر اروپایی نیز در میان پنجاه دانشگاه برتر جهان جایگاه ویژه‌ای دارند.
پس از ده دانشگاه اول، دانشگاه پاریس ساکلی از فرانسه به عنوان بهترین دانشگاه اروپایی با رتبه دوازدهم معرفی شد و نسبت به سال گذشته، سه پله صعود کرده است.
دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ در سوئیس رتبه ۳۱ را به دست آورد، در حالی که کالج امپریال لندن در رتبه ۲۵ و دانشگاه کپنهاگ دانمارک در رتبه ۳۲ قرار گرفتند.

برترین دانشگاه های ایران

در فهرست هزار دانشگاه برتر جهان، ۹ دانشگاه ایرانی نیز حضور دارند.

بهترین دانشگاه‌های جهان 2

در این میان، دانشگاه علوم پزشکی تهران با جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰، بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های ایرانی کسب کرده است. دانشگاه تهران نیز در همین دسته قرار دارد.
دانشگاه تربیت مدرس در رده ۶۰۱ تا ۷۰۰ قرار گرفته و به عنوان سومین دانشگاه برتر ایران شناخته شده است.
دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شهید بهشتی در رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ جای گرفته‌اند، همان رتبه‌ای که سال گذشته نیز داشتند. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در همین دسته‌بندی قرار دارد.
دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر و تبریز در رتبه‌های ۹۰۱ تا ۱۰۰۰ این فهرست قرار گرفته‌اند.

چگونه رتبه‌بندی دانشگاه های جهان تعیین می‌شود؟

رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان که از سال ۲۰۰۸ توسط مؤسسه مشاوره‌ای شانگهای انجام می‌شود، جایگاه دانشگاه‌ها را با بررسی چندین شاخص علمی و تحقیقاتی مشخص می‌کند. این مؤسسه در تعیین رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی به شش معیار اصلی توجه می‌کند. از جمله این معیارها می‌توان به تعداد برندگان مدال‌های نوبل و فیلدز (که به عنوان نوبل ریاضیات شناخته می‌شود) در میان دانشجویان و اساتید، تعداد محققان برجسته با بیشترین ارجاعات علمی در رشته‌های مختلف و تعداد مقالات منتشرشده در مجلات معتبر علمی نظیر «ساینس» و «نیچر» اشاره کرد.

بهترین دانشگاه‌های جهان 3

ایالات متحده و چین بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر (با ۳۸ و ۱۴ موسسه) داشتند. در اروپا، بریتانیا با ۸ دانشگاه بیشترین حضور را در این فهرست داشت، و پس از آن سوئیس، آلمان و فرانسه قرار گرفتند.
برای نخستین بار، آلمان سه دانشگاه در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان داشت: دانشگاه مونیخ (رتبه ۴۳)، دانشگاه فنی مونیخ (رتبه ۴۷)، و دانشگاه هایدلبرگ (رتبه ۵۰). دانشگاه‌های فرانسه نیز عملکرد قابل‌توجهی داشتند و علاوه بر دانشگاه پاریس ساکلی (رتبه ۱۲)، دانشگاه علوم و ادبیات پی‌اس‌ال (رتبه ۳۳)، و دانشگاه سوربن (رتبه ۴۱) نیز در میان ۵۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند.
در مقابل، برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا، اتریش و پرتغال نتوانستند دانشگاهی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر داشته باشند، هرچند برخی از مؤسسات آن‌ها در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

نوشتن یک نظر

https://kallaxcargo.com/