آیا ظروف چوبی سرطان زاست؟ (بررسی کامل ظروف چوبی و مزایا و معایب استفاده از آن)

آیا ظروف چوبی سرطان زاست؟ (بررسی کامل ظروف چوبی و مزایا و معایب استفاده از آن)

اگر قرار باشد از دیدگاه زیبایی شناسانه به ظروف چوبی نگاه کنیم، باید بگوییم که این ظروف بدون روکش جلوه چندان جذاب و خوش رنگ و لعابی ندارند. ظروف چوبی زمانی در نگاه ما جلوه می کنند که یک دست روکش براق و خوش رنگ روی آن ها نشسته باشد. اما سوال اینجاست که آیا خطرات استفاده از ظروف چوبی سلامت ما را تهدید می کند؟ آیا آن دسته از ظروف چوبی آشپزخانه که دارای روکش براق و فریبنده هستند می توانند عامل بروز سرطان در انسان ها شوند؟ در این مطلب از مجله کارگو قرار است به جزئیات این موضوع مهم بپردازیم. پس همراه ما باشید.

آیا ظروف چوبی سرطان‌زا است؟

این اولین سوالی است که در ذهن طرفداران ظروف پذیرایی چوبی شکل می گیرد؛ آیا این ظروف می توانند سلامت ما را تهدید کنند؟ آیا استفاده از ظروف براق چوبی می تواند عاملی برای بروز سرطان باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که این سوال اصلی ترین دغدغه تولیدکنندگان ظروف چوبی به ویژه ظروف چوبی آشپزخانه است. از کاسه و بشقاب های چوبی گرفته تا قاشق های چوبی و ظروف پذیرایی چوبی و لیوان های چوبی همگی با پوشش های براق تولید می شوند. پوشش هایی که اگر دارای ترکیبات شیمیایی باشند می توانند برای سلامت انسان ها یک تهدید بزرگ محسوب شوند. استفاده از روغن های گیاهی اصل برای برخی تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و متاسفانه برخی از سازندگان ظروف چوبی از جلادهنده های شیمیایی استفاده می کنند. در نتیجه باید بگوییم که متاسفانه بله. در صورت بی توجهی تولیدکننده به این موضوع، ظروف چوبی می توانند عامل بروز سرطان در انسان ها شناخته شوند.

مضرات ظروف چوبی

ظروف چوبی از آغاز خلقت بشر تا به امروز همراه او بوده است. در تمام ادوار از ظروف چوبی به عنوان سالم ترین، ایمن ترین و ساده ترین ظروف استفاده شده است. اما این بدان معنا نیست که سلامتی در استفاده از ظروف چوبی تضمین شده است. ظروف چوبی هم می توانند معایب خاص خود را داشته باشند. از جمله مضرات این ظروف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت استفاده از جلادهنده ها و روغن های شیمیایی به جای روغن های گیاهی اصل، ظروف چوبی می توانند سرطان زا باشند.
  • ظروف چوبی چنانچه به موقع و به اندازه روغن کاری نشوند ممکن است دچار ترک خوردگی شوند و این موضوع سلامت ظروف را به خطر می اندازد چرا که ترک ها می توانند محل تجمع میکروب ها، باکتری ها و انواع حشرات باشند.
  • ظروف چوبی در صورت مجاورت زیاد با رطوبت ممکن است دچار پوسیدگی شوند.
  • ظروف چوبی می توانند بر طعم و مزه غذا تاثیرگذار باشند. بسیاری از افراد طعم و مزه ای که ظروف چوبی در غذا ایجاد می کنند را دوست ندارند. بسیاری از مواقع ظروف چوبی آشپزخانه چربی غذا را جذب می کنند که تمیز کردن آن کار بسیار سختی است و از طرفی این چربی تاثیر منفی بر طعم غذای داخل ظرف می گذارد.
  • چنانچه مواد غذایی داغ درون ظروف چوبی جلادهی شده با روغن گیاهی سرو شوند، ممکن است موادی آزاد شوند که برای سلامتی مضر است. بنابراین براق شدن ظروف چوبی با روغن های گیاهی هم نمی تواند به طور کامل متضمن سلامت شما باشد. این شما هستید که باید نحوه درست استفاده از ظروف چوبی را بلد باشید.

آیا ظروف چوبی سرطان زاست؟ 1

فواید ظروف چوبی

اولین چیزی که در مورد ظروف چوبی در وهله نخست به ذهن می رسد، فواید این ظروف است. آیا اصلا می توان کسی را پیدا کرد که عاشق ظروف چوبی با آن طرح و رنگ های نوستالژیک و حال و هوای صمیمانه نباشد؟ در این بخش تیم کارگو شما را با فواید ظروف چوبی آشنا می کند:

  • ظروف چوبی دارای حس نوستالژیک دلپذیری هستند و می توان حس خوب لمس طبیعت را با این ظروف تجربه کرد.
  • ظروف چوبی برخلاف ظروف شیشه ای و سرامیکی شکستنی نیستند. بنابراین هر چقدر هم که از دست شما سقوط کنند و با سطوح مختلف برخورد کنند دچار شکستگی و آسیب نخواهند شد.
  • اقتصادی بودن ظروف چوبی یکی از مهمترین فواید این ظروف است. شما می توانید با یک مبلغ کاملا اقتصادی اقدام به خرید ظروف چوبی با بهترین قیمت نمایید.
  • چنانچه ظروف چوبی با مواد استاندارد جلادهی شده باشند می توانند برای سلامت بدن انسان ها مفید باشند.
  • ظروف چوبی را می توان به عنوان نمادی زیبا در دکوراسیون مورد استفاده قرار داد.
  • ظروف چوبی سازگاری زیادی با محیط زیست دارند. چوب یک منبع تجدید پذیر است و به راحتی در طبیعت تجزیه می شود. بنابراین باعث بروز آلودگی های زیست محیطی نخواهد شد.
  • از مهمترین فواید استفاده از ظروف چوبی این است که این ظروف حرارت را به راحتی انتقال نمی دهند. چوب عایق گرما است و محتویات درون ظرف چوبی برای مدت زمان طولانی تر گرم یا خنک می ماند.
  • تعمیر کردن ظروف چوبی بسیار ساده تر از ظروف شیشه ای و سرامیکی است. بنابراین در صورت آسیب دیدگی ظرف چوبی لزوما نباید آن را دور بیندازید. شما می توانید ظروف چوبی را با هزینه اقتصادی تعمیر کنید.

ایمنی ظروف چوبی

بدون شک حفظ سلامت خودتان و خانواده تان برای شما مهمترین چیز در جهان است. بنابراین مهم است که ایمنی ظروف چوبی را رعایت کنید. این ظروف طرفداران زیادی دارند و یقینا مورد محبوبیت شما نیز قرار دارند. بنابراین باید بتوانید ایمنی را در این ظروف رعایت کنید. در این بخش از مجله کارگو قرار است شما را با این نکات ایمنی آشنا کنیم:

  • ظروف چوبی آشپزخانه را هرگز درون مایکروفر قرار ندهید. با این کار باعث سوختن و آتش گرفتن ظرف خواهید شد که خطرات زیادی به دنبال دارد.
  • ظروف چوبی ممکن است در اثر خشکی هوا دچار ترک خوردگی شوند. مبادا ترک های ظرف را با مواد شیمیایی پر کنید. برای پر کردن ترک های ظرف حتما از موادی استفاده کنید که برای سلامت انسان بی خطر هستند. از طرفی رها کردن ترک خوردگی ها به حال خود می تواند باعث رشد قارچ و میکروب در ظرف چوبی شود که ایمنی ظرف را زیر سوال می برد. بنابراین هرگز ترک خوردگی ها را به حال خود رها نکنید.
  • از آنجایی که ظروف چوبی دارای یک لایه روغن هستند، گرد و خاک را به راحتی جذب می کنند. بنابراین هر بار قبل از استفاده ظروف چوبی بهتر است یک بار آن ها را آب بکشید.
  • استفاده از مواد شیمیایی و سفید کننده برای شستشوی ظروف چوبی به بافت آن ها آسیب می زند بنابراین هرگز از شوینده های قوی استفاده نکنید.
  • بهتر است ظروف چوبی را درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید چرا که آب درون ماشین ظرفشویی بسیار داغ است و با فشار زیادی ظروف را می شوید که ممکن است باعث خراب شدن ظرف چوبی شود.

مواد شیمیایی در ظروف چوبی

استفاده از مواد شیمیایی در ظروف چوبی بدترین بلایی است که یک تولیدکننده می تواند بر سر مصرف کنندگان بیاورد. مواد شیمیایی مضرترین موادی هستند که می توان ازآن ها برای جلادهی استفاده کرد. این مواد عمدتا شامل سیلر، کیلر، رزین، روغن های جلادهی چوب، روغن پلی استر، پلی اورتان و رنگ های براق و روغنی می شوند. استفاده از این مواد شیمیایی برای برق انداختن ظروف چوبی ممنوع است و می تواند آثار مخرب وحشتناکی بر سلامت انسان ها داشته باشد. البته این مواد شیمیایی برای جلادهی لوازم چوبی بلامانع هستند. اما برای ظروفی که مواد خوراکی در آن ها سرو می شود کاملا مضر می باشند.

آیا ظروف چوبی سرطان زاست؟ 2

روکش ظروف چوبی

سلامت در استفاده از ظروف چوبی ارتباط مستقیم با روکش ظروف چوبی دارد. روکش های شیمیایی بدترین نوع روکش هستند که می توانند در بلندمدت باعث بروز سرطان در انسان ها شوند. بهترین روکش برای ظروف چوبی را می توان روغن های گیاهی طبیعی مخصوص چوب مانند روغن بادام و روغن نارگیل دانست. روغن های طبیعی و گیاهی مخصوص چوب تحمل دمای بالا را ندارند و نباید آن ها را در مواجهه با آب داغ قرار داد.

نگهداری از ظروف چوبی

نگهداری از ظروف چوبی به افزایش طول عمر این ظروف کمک می کند و از طرفی باعث افزایش سلامت انسان ها می شود. در این بخش مهمترین نکات نگهداری از ظروف چوبی را در مجله کارگو با شما در میان خواهیم گذاشت:

  • هرگز چاقو و جسم تیز را روی ظروف چوبی نکشید چرا که با این کار باعث خراش برداشتن ظروف چوبی می شوید و زمینه را برای پوسیدگی این ظروف فراهم می کنید.
  • ظروف چوبی را با آب ولرم و صابون بشویید و هرگز از آب داغ برای شستن این ظروف استفاده نکنید.
  • ظروف چوبی را هر چند وقت یک بار روغن کاری کنید تا دچار ترک خوردگی نشوند.
  • در صورت بروز ترک خوردگی در ظروف چوبی، فضای ترک خوردگی را پر کنید تا باعث تجمع کپک و قارچ نشود.
  • از ظروف چوبی حتی الامکان برای سرو غذاهای خشک استفاده کنید چرا که این ظروف رطوبت را به خود جذب می کنند.
  • غذاهایی که عطر و طعم بسیار قوی دارند را درون ظروف چوبی آشپزخانه سرو نکنید چرا که ظروف چوبی به سرعت بوی غذا را به خود می گیرند.

جایگزین ظروف چوبی

اگر می خواهید یک جایگزین خوب برای ظروف چوبی پیدا کنید، بهتر است سراغ ظروف سفالی بروید. این ظروف بسیار سبک هستند، از دل طبیعت آمده اند و دارای لعاب کاملا سالم وبهداشتی و بی ضرر برای سلامتی انسان ها می باشند. از طرفی در مقایسه با ظروف چوبی اقتصادی تر هستند و مانند ظروف چوبی دارای جلوه ای نوستالژیک می باشند.

بهترین نوع چوب برای ظروف

بهترین نوع چوب برای ظروف چوبی، چوب هایی هستند که دارای طرح و رنگ چشم نوازی می باشند، مقاومت بالایی در برابر چربی و رطوبت دارند و بافت آن ها متراکم است. بنابراین به این راحتی ها دچار ترک خوردگی و پوسیدگی نمی شوند. از جمله بهترین انواع چوب می توان به چوب کاج، چوب بامبو، چوب گیلاس و چوب گردو اشاره کرد. این چوب ها رگه های زیبا و شیکی دارند و در برابر سایش و ترک خوردگی مقاوم هستند.

آیا ظروف چوبی سرطان زاست؟ 3

تاثیر ظروف چوبی بر سلامتی

از آنجایی که ظروف چوبی حاوی مواد شیمیایی نیستند، می توانند گزینه خوبی برای سرو غذا باشند. ظروف چوبی در صورتی که با روغن های طبیعی گیاهی مخصوص چوب جلادهی شده باشند هیچ ضرری برای سلامتی ندارند. این ظروف به دلیل نوستالژیک بودن و طراحی خاصی که دارند می توانند تاثیر مثبت روی سلامت روان نیز داشته باشند.

مواد سرطان‌زا در ظروف چوبی

اگر متوجه شدید که برای جلادهی ظروف چوبی از موادی مانند سیلر، رزین، کیلر، جلای شیمیایی چوب، پلی اورتان و پلی استر استفاده شده است سریعا محل را ترک کنید! این مواد سرطان زا هستند و می توانند باعث آسیب جدی به سلامت شما در بلندمدت شوند.

آیا ظروف چوبی بی‌خطر است؟

ظروف چوبی همچون یک تیغ دولبه عمل می کنند! اگر برای جلادهی این ظروف از مواد شیمیایی استفاده شود می توان آن ها را عاملی برای سرطان دانست. اما اگر روغن های طبیعی و گیاهی مخصوص چوب برای جلادهی آن ها استفاده شده باشد، می توان این ظروف را کاملا بی خطر و سالم برای انسان ها قلمداد کرد. بنابراین حتما در زمان خرید ظروف چوبی به فروشنده ای مراجعه کنید که قابل اعتماد است.

کلام پایانی

ظروف چوبی جزو شیک ترین و نوستالژیک ترین ظروف آشپزخانه و پذیرایی محسوب می شوند که هم زیبایی ظاهری دارند، هم برای سلامت انسان ها مفید هستند و هم دارای قیمت اقتصادی می باشند. با این حال به توصیه مجله کارگو بهتر است سراغ خرید آن دسته از ظروف چوبی بروید که با روغن های طبیعی و گیاهی مخصوص چوب جلادهی شده اند تا از سلامت خودتان و خانواده تان بیشترین حفاظت را به عمل آورید.

نوشتن یک نظر

https://kallaxcargo.com/